ПСКОВСКАЯ 3-Я ЛЕТОПИСЬ

Выписка из псковской летописи, (1473 года) о приезде в Россию из Рима греческой царевны Софии, дщери Фомы Палеолога и внуки Мануила II. Константинопольского императора, для бракосочетания с великим князем Иоанном Васильевичем, о бытности ее и угощении во Пскове.

Месяца Октября в 1 день пригнав во Псков Лях от моря из Колывани, а повествуя Пскову: что Царевна, переехав море, да едет на Москву Дуки Фомина Князя Аморейского; а Цареградского Царя Константинова и Кальянова братана, а внука Иванноспалиологова, а Князя Великого Василья Дмитриевича зятя, нарицаемая София; сия вам будет Государыня, а Великому Князю Ивану Васильевичу жена и Княгиня Великая; и вы б есте ее [260] сустренше приняли честно. И тогож дни сам поеха к Новугороду великому, а оттоле на Москву. И оттоле Псковичи начаша мед сытити и корм збирати, и послаша гонцов своих Нолна и Докир и Пиг, а Посадников и Бояр из концов в Избореск, ее с честию сретити. И бывшим им тамо мало не с неделю, и се пригнаша гонец от нее из Юрьева на Озеро в судах. И выб есте ее сустретили на измене. И Псковичи в тыи часы 6 насадов уготоваша великих и во всяком насаде Посадники Псковские и Бояре и гребцы с великою честию поехаша в субботу в и день и приехаша скоро пред обедом в неделю в 11 на измену, аже она только ни приезжает к берегу, бе бо тамо мало несть тая честь, якож зде. И се вси 6 насадов Псковских и людия многие якоже езеру возмутитися, тутож начаша к берегу приставати. И Посадники Псковские и Бояре вышедше из насадов и наливши кубцы и роги злащенны с медом и с вином и пришедши к ней челом удариша. Она ж приемши от них в честь и любов велику. И теми часы восхоте сама с измены и до обеда вдаль ехати; бе бо ей еще ее хощет от Немец отъехати; и приемше ее Посадник с тою ж честию в насады и ее [261] приятелей и казну, и на Щершове ночеваша, и потом у Святого Николы в Устьях другую ночь. От Святого ж Николы из Устей в 13 день Карпа и Панфила приехавше ко Пресвяшей Богородицы и пеша за нее Игумен и со всеми старцы молебен. Онаж оттоле порты церковные Царские надевши и поеде ко Пскову, також и ту предо Псковом ей велика честь, Священником бо противу ее со кресты и Посадником Псковским вышедшим она же из насада вышед на Новгородском береге и от Священников благословение приемше, тако ж и от Посадников и от всего Пскова челобитие, и поиде в дом Святые Троицы и со своими приятели. И бе бо с ней свой Владыка с нею не по чину нашему, оболчен бо весь червленым платьем, имея на собе кукол червлен же на главе обвит глухо, якож каптур Литовской, только лице его знати, и перстатицы на руках его имея непременно, яко рук его никомуж видети в той благословляет, да також и крест пред ним и распятие осазаему, якож всем человеком видети, вылитое пред ним носят на высокое древо восткнуто горе. Не имея ж поклонения ко святым иконам и креста на себе рукою не прекрестися и в дом Святые Троицы только [262] знаменася ко Пресвятей, и то по повелению Царевны. Бывшу ж Царевну в дому Святые Троицы и священником молебен за нее певшим и знаменовавшись крестом животворящим и у Пресвятей, и поиде на Княжий двор своего Государя. Туто ж ее паки Посадники Псковские и Бояре и весь Псков честь сотвориша вином и медом и всяческим кормом самой и всем ее приятелем и слугам и конем: кони бо их вси приведени быша горою; Посадникиж Псковские вси ее дароваша, тако ж и от Бояр и от купцов чия какова сила, тако ж и весь Псков ей дарова в почесть 8 рублев понезми, а Ивану Фрязину 10 рублев. И она ж Царица сице видевши такову почесть в Великого Князя отчине в своего Государя как от Посадников, тако и от Бояр и Посполи от всего Пскова, и рече Посадником Псковским и Бояромы и всему Пскову: — «яз Царевна повестую, что есмь ныне на дорогу ехати хощу к своему и вашему Государю на Москву, ино ныне Посадником Псковским и Бояром и всему великому Пскову, отчине Государя моего и вашего, повестую на вашем честноприятии и на вашем хлебе и на вологи и на вине и на меду кланяюся, яцеми паки ожеми даст Бог, а буду на Москве у своего и у [263] вашего Государя; а где паки вам надоб будет, ино аз паки Царевна о ваших делех хощу печаловати вельми». — И поклонившеся Посадником Псковским и всему Пскову и с единого вси на коние вседше, тако ж и Царевна вшедши в воз и приехавши в дом живоначальные Троицы, и благословение от священников приимши и знаменовавшися у Пресвятей в дому Живоначальные Троицы. И тако вшедши в воз и поеде с великою честию изо Пскова; а Посадники Псковские и Бояре проводиша ее до старого Вознесения и потом из воза вышедши и седе в болках и поеде к рубежу; и Посадники Псковские и весь Псков и тамо приставиша проводиши ее и за рубеж в Новгородскую волость Посадников Псковских и Бояр с вином и с медом и с хлебом и по всем станам конем довольно корму давати и самим; и тако препроводиша ее за рубеж с великою честию Нолна к ней приехавши Новгородцкии Пристави и взяша казну ее на своя подводы у наших подвощиков. А была во Пскове 5 дней, ровно во вторник к обеду приехала, а в субботу того ж месяца в 17 выехала на память Святого Пророка Иосия пред обедом, а уже по обедне иже поздно. Тако ж и в Великом Новгороде бывши и от Владыки [264] Феофила благословение приемши и от Посадников и от Тысяцких и от всего Великого Новагорода честь и дарове и поеха скорее к Москве.

Тоя ж осени месяца Ноября 12, на память Преподобного Иоанна Милостивого, приеха к Москве. Князь же Великой Иван Васильевич приготовил пирование и честь велику, и тако взя с нею венчание и прием чертог, и тако с нею нача жити еже о Бозе, и возрадовавша с ним вси Князи и Бояре и вся земля Руская. А Ивана Фрязина сослал на Коломно, оковав.

Текст воспроизведен по изданию: Выписка из псковской летописи, (1473 года) о приезде в Россию из Рима греческой царевны Софии, дщери Фомы Палеолога и внуки Мануила II. Константинопольского императора, для бракосочетания с великим князем Иоанном Васильевичем, о бытности ее и угощении во Пскове // Северный архив, Часть 4. № 22. 1822

© текст - ??. 1822
© сетевая версия - Тhietmar. 2018
© OCR - Иванов А. 2018
© дизайн - Войтехович А. 2001
© Северный архив. 1822