Главная   А  Б  В  Г  Д  Е  Ж  З  И  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Э  Ю  Я  Документы
Реклама:

ЮРИЙ КРИЖАНИЧ

БЕСЕДА О СУЕВЕРИИ

/л. 159/1/ О ПРЕВЕРСТВЕ БЕСЕДА

Глава 1 а

бЧто есть преверство б

Павелъ апостолъ пришед въ градъ Афины, и приведенъ предъ градские судии; рече къ ним: Мужие Афински по всему зрю яко въ вере блудяще есте. Проходяи бо и разглядая боги ваши, обретох и кумир, на немже и беаше написано, Неведомому богу.] Деян. гл. 17. строка 22. Аще бы днес апостол пришел въ сеи град, чаю тоже рекл бы. Мужие Тоболски, по всему вижу вас быти Преверливих и Лишноверних. Без разсуженя бо веруете неведомим пророком, и учителем, о нихже неведат, от кого послани сут: и непоминаете слова Христова (: у Матф: гл: 24.) Мнози ложни пророци возстанут, и заведут многих] = посл:1 гла: 4 = И ваши пророци веруют всякому неведомому духу: и непоминаиут слова Иоанова: Неверуите всякому духу, но изкушаите духи, аще сут от Бога] Или паче пророци ваши никакова духа невидет: но сами вымышляют пророчества: якоже о них прорекл ест Езекиил: = гла:13 = Люто пророком прорицающим от сердца своего, и в след духа своего, а отнюд неведящим], ли бневидящим ничесоже б.] = гла: 5 = А Иеремиа говорит: Ужас и чудеса /л. 159об./2/ сотворишяся на земли: пророци пророчествоваша лжу, и свещеници плескаху руками, и людие мои возлюбиша такова.] = гла: 14 = И инде велия: Ложно пророци прорицают въ имя мое: непослах их, ни заповедах им, ни глаголал есм къ ним: виденя лжива, и угадание лестиво, и прелещение сердца своего прорицают вам.] И Иосиа: Злобами своими возвеселиша царя, и лжами своими кнезя.] = гла: 7 =

= Три пути во нравех = Подобает знати, яко веровати без разсуженя всякому пророку, ест едина чяст Преверства: а Преверство ест лишна вера, греком и Григорию Богослову ефелотрискиа в: о неиже подобает ведати, яко

Всяко гБлагонравие стоит въ средине г: а Злонравие на кончинах и рубежех, и блудит по побочних стезах. Образец или прилика да будет. Дарливост в ест благонравие, и Дарлив словет он чловек, иже рад долги поплащает, и рад милостину дает, и дари дарует где ест достойно. Дарливост убо ходит по среднем пути, и стоит въ мерности. А Скупост в, и Разсипност в сут две худоби д, яже блудет по странам, мимо правого пута. Якоже бо от всякого пута на две страни заблудитися [223] может: на десно и на лево: тако и от благонравя две сут стези/л. 169/3/ на прегрешение, еСкудност, и Избыткование е. Дарливост ходит по среднем пути: а Скупост блудит на лево по Скудности, скупец бо оскудно и недостатно дает, а Разсипност блудит на десно по Избыткованю, разсипник бо глупо разсипует свое имение.

= Вера, невера, преверство = Такоже и Вера ж православная или Благочестие ж ест благонравие, и имеет свою меру и свои пут средни: а окрест его по кончинам блудит двое злонравие, Невера в и Преверство в. Невера на лево по скудности, бо просто з разаряет чест Божю; и сицево ест Поганство и ереси всякие. А Преверство блудит на десно по Избыткованю: бо воводит въ веру лишны непотребны страхи и законы: и почитает въ грех еже нит грех: и чтет Бога суетною и светцем непознаною честю: каково бяше и Фарисеиское преверство и. Неверовати тамо быти греха, где ест грех: то ест Невера или ерес. Веровати тамо быти грех, где нит греха: то ест Преверство: якоже Бисурмане говорят, грех быти пити вино, и ясти свинину. Невера к убо: или поганство и ерес всякая: ест убавление правие вери: а Пре/л. 160об./4/верство ест прибавление къ вере, и лишна вера. А лишна вера, просто говорящ, ест невера: и фарисеи и всяки преверники, где мнят веру множити и крепити, тамо ю разаряют. Бес бо где неможет явно насеят Невери, тамо сеет Преверство: и обоим путем приводит люди къ едноиже пропасти. И учитель некий написа, Аще из правого пута заблудиши, еднаково ти ест, хощ на десно хощ на лево поидеши, егда правый пут згубилъ еси.] = Иероним светыи на Матф. главу 5 и 6 =


Комментарии

а. Написано киноварью.

б–б. Написано киноварью.

в. Написано киноварью.

г–г. Подчеркнуто киноварью.

д. Над строкою приписано: злоби.

е–е. Написано киноварью.

ж. Обведено киноварью.

з. Приписано над строкой.

и–и. Написано над строкой вместо зачеркнутого: Фарисеиская ерес.

к. Написано вместо зачеркнутого: Неверство.


Глава 2

аО Фарисейском преверстве а

Фарисеи все богочестие, и светост, и чистоту душную, почитаху быти во внешних и поверховних неких обдержаниих, и въ лицемирю паче, неже въ любви Бога и искреннего, и въ душном покаяню да въ телесном страданю и терпеню.

= Неумывся ясти = 1-е б преверство. У Луки въ гла: 11, Фарисей некий подивися, яко Иисус не прежде крестися первее обеда] сиречь, ясти яко неумився седе къ столу обедовати. А господ рече къ нему: Нине вы Фарисеи внешнее стокана и блюда очищаете, внутренееже ваше полно ест грабленя и лукавства]/л. 161/5/ вИ у Марка въ 7, да у Матф: въ 15 главе: в егда ученици Иисусови неумивши рук ядяху, Фарисеи хуляху то дело: Фарисеи бо и вси Иудеи аще не трыуще г умыют рук, неядят, держаще преданя старец: и от торжища пришедше аще непокуплются, неядят: и ина многа сут, яже прияшя держати, приданя старцев: погруженя сткляницам, и чваном, и котлом, и одром. И для того [224] впрашаху, Почто ученици твои преступают преданя старец? неумывают бо рук, егда хлеб ядят? А Христос им отвеща: Почто и вы преступаете заповед Божю, за предание ваша? Лицемири, добро пророчествова о вас Исаиа, Сии людие устнами мя чтут, сердцеже их далече ест от мене. Всуе д мя чтут, учаще ученя и заповеди чловечески: крещеня чваном и сткляницам, и ина подобна многа такова творите.] И призвав вес народ учаше их, яко ничтоже нит извони чловека входяще въ чловека, еже бы могло его осквернити: но еже изходит из чловека, то ест еже сквернит его. Понеже де, из сердца изходят зли помышленя, и всяки грехи и беззаконя. А о Фарисеех рече: Оставите их,/л. 161об./6/ вожди сут слепи слепцем.] Бисурмани днес тоеже преверство держят, и мнят частим купанием и умыванием очищатися от грехов.

= Иасти съ грешникы = 2-е д преверство: яко вменяху въ грех ясти и пити съ грешники: и съ неверними: и впрошаху, Почто съ митари и с грешники учитель ваш яст и пиет? (: У Мат: гла: 9. У Map: гл: 2. У Лу: гл: 5:) Иисус же рече им: Нетребуют здрави врача, но болящии] И у Луки въ гла: 7, егда бяше пришла жена грешница, и миром мазаше ноги Иисусови, фарисеин глаголаше въ себе, Сей аще бы был пророк, ведал бы какова жена прикасается ему, яко грешница ест. Иисус же его зато обличи.

А Павел учит сице (: ко Кор: посл: 1. гла: 5:) Писах вам непримешатися е блудником: и не точю ж блудником мира сего, и лихоимцем, и прочим, понеже должни есте убо от мира сего изити. Нинеже писах вам, аще некии брат именуем, будет блудник, или лихоимец, и прочая: съ таковими ниже ясти.] зПревод тои ест худ: въ греческом бо сице стоит з. Писал вам есм, неприобщатися къ блудником, и то не весма и къ сего мира блудником, и/л. 162/7/ лихоимцем: и прочим беззаконником: таковим бо делом нужа бы вам была из сего мира изити. Нинеже писал вам есм, да неприобщаетеся, аще кто нарицаяся братом, будит блудник, лихоимец, идолослужитель, хулник, пиянец, хищник: с таковим да и хлеба неясте. Что бо мне ведется судити о внешних? Не о внутрених ли вы судите? а внешних Бог судит.]

= лВъ суботу стирает класие л = 3-е к преверство: Иисус идяше въ суботу чрез сеяня: и ученици торгаху класие и ядяху, стирающе руками. А Фарисеи реша, Что творите, егоже недостоит творити въ суботу. И отвеща им Иисус, яко Давид и съ товарищи, бывши гладни, ядоша хлеби олтарние, ихже недостояше ясти иним, неже единим ереом. И рече, Субота чловека ради сотворена бе м, а не чловек суботы ради.] Лука въ гл: 6. Map: въ гла: 2. Матф: въ гла: 22.

= лВъ суботу оздравляти л = 4-е к преверство: Христос бяше ослободил некую жену от беса: и старейшина собору гневаяся нато, веляше къ народу, [225] дабы неприходили къ Иисусу въ суботу оздравлятися, но въ прочие /л. 162об./8/ дни. А он им отвеща: Лицемири, всякий от вас неотвязует ли нвъ суботу н от ясел вола или осла своего, и ведет его на воду: сеяже дощере авраамли, юже связал бяше сатана, недостояшели отрешити в суботу?] Лука въ гла: 13. И у Луки, въ гла: 6: егда Иисус бяше оздравил чловека имеюща руку суху: Фарисеи наполнишася безумя, и глаголаху между собою, что бы сотворили Иисусу.]

= лО клятве л = 5-е к преверство: яко Фарисеи учаху, аще кто присягнет или закленется на церков, тои нист виноват платити: а кои кленется на злато церковное, тои ест виноват и должен платити. А Господ им рече: Буи о и слепи, что ест болше, златоли или церков, яже освещает злато? Иже убо кленется церковю, кленется ею, и оним, иже живет въ ней, сиречь Богом.] Матф. гла: 26.

= Лицемирие = 6-е к преверство и блуд Фарисеиский бяше лицемирие: о немже Христос крепко на них нарекает (: у Луки въ 11, и у Матфеа въ 23 главе:) и многожди повтаряет оно слово, Горе вам н книжници и н Фарисеи лицемири: яко накладаете на чловекы бремена неудоб носима, /л. 163/9/ а сами единим перстом неприкасаетеся бременом. Горе вам лицемири: яко одесятствуете п матву, и копр, и кумин, и остависте вещшая въ закону: суд и милост и веру. Сиа подобаше творити, и о них неоставляти. Вожди слепи, оцежаете комаря (: раще въ питие въпадет р:) велблюдаже пожираете.] и прочая. А у Луки въ 20 главе, велит: Внемлете себе от книжник: любящих целованя на торжищих с, и председаня на сонмищих: и преждезваня на вечерах (: или пирех :) Иже снидают домы вдовиц, и виною далече молятся: сиречь, робядают вдовици нароком творяще долги молебны р.]


Комментарии

а–а. Написано киноварью.

б. Написано киноварью.

в–в. Приписано на верхнем поле вместо зачеркнутого: И.

г. Над строкою киноварью приписано: часто.

д. Написано киноварью.

е. Над строкою приписано: неприобщатися.

ж. Обведено киноварью.

з–з. Написано киноварью.

и. Написано киноварью; над строкой киноварью приписано: пантос.

к. Написано киноварью.

л–л. Написано киноварью.

м. Написано после зачеркнутого: быст.

н–н. Приписано над строкой.

о. Над строкою приписано: Глупи

п. Над строкою приписано: одесетиняете

р–р. Написано киноварью.

с. Написано после зачеркнутого: сонмех.


Глава 3

аО преверстве Тоболских учителев, и пророков а

Фарисеи за грех почитаху:

1. б. Неумывши рук ясти или пити. Из непомывеного стокана пити. На непомывеном одру спати.

2. б. Ясти съ митары, зъ грешники, и съ необрезаними.

3. б. Въ суботу класие стирати, и зерние ясти.

4. б. Въ суботу недужних оздравляти.

5. б. Меншую клятву вменяху въ болшу: а болшую ни во что.

6. б. Меншие заповеди закона крепко держажу в: и от /л. 163об./10/ дробного зелиа десетину даваху: а болших заповедей презираху.

А нинешни учители и пророци, иже вас заводет, [226]

1-е б. За ерес почитают гизправление пеня г церковного.

2-е б. За грех почитают гясти съ некрещеними г.

3-е б. За грехже гклечати на коленех г при молитве божией.

4-е д. Въ честного еКреста изображеню е вымышляют спори: и прочая.

= жО хуле ж = О сех убо хощу вам кратко сказание сотворити.

А что мене недостойного пастиря нарицают еретиком, и въ том тишуся словом Христовим, идеже велит з: нест ученик над учителем своим, ниже раб инад господином своим и. Аще господина дому велзевула нарекоша: колми паче домашних его?] Матф. 10.

Павел ко Галатом (: въ гла: 1 :) пишет: Аще мы, или ангел съ небесе благовестит паче, неже благовестихом вам, анафема да ест.] И потому вы добро молвите, я архиепископа еретика неподобает послушати. А при тому еднакоже послушаете тех, иже паче благовестет, неже Павел благовестил ест: и учят супротивно ученю павлову.

Павел бо учит сице: Аще христянин будет позван от некрещеного ясти хлеба, да идет, и да яст все еже предложится ему. А ваши про/л. 164/11/роци молвят, яко посада для того згорела, что людие съ некрещеними хлеб ядали. То уже паче ученя павлова.

Аще бы вам я или ангел съ небесе проповедал чтонибуд, ежеб супротивно было ученю апостолскому, и светих вселенских соборов, и просто молвящ вере православнои благочестивои: тогда доброб вы сотворили непослушая такова ученя. Нинеже я вам ничесо супротивного благочестю непринесел есм: но принесел есм Книги пеня церковного съ изправленим преводом печатаны: въ нихже нит ничтоже супротивно православнои вере и благочестю. А штоб вы могли то разумети, и познати: надобно ест вам слишати, и я должен есм вам сказати: Что то ест Православие, и Благочестие, и въ чем и на чем стоит единая праведная христянская вера. Помолитеся господу, штоб вам и я могл на кратко и явно сказат, и выб могли выразумети, что ест вера православная: и тогда мощно вам будет разсудити, что ест нечестиво, и кое учение еретическо./л. 164об./12/

кЧто ест Православие или Благочестие? к

= Матф. 22 = На сие спрашание, Что ест Православия вера, первый ответ дает сам господ Иисус Христос, и молвит: лЛюби Бога, и люби искренего л: на сей заповеди висит вес закон и все пророчество:] и сие ест основание вере христианской. Кто бо Бога любит из всего сердца, тои заповеди его обдержает, и покаянием и всяким тружанием усилуется быти угодник [227] господень. И кто любит искренего своего яко самого себе, тои его ничимже необижает, но паче всяко добро ему сотваряет.

= кЦеломудрено Праведно Благочестиво к = Второй ответ на тоеже спрашание дает Павел апостол и на ширше излагает и обясняет словеса Господня: идеже (: къ Титу въ главе 2 :) пишет сице: Иавися благодат божя, спасителна всем чловеком, наказующа нас: да отвергшеся Нечестна м, и мирских похотей, кЦеломудрено н, и Праведно, и Благоверно о поживем въ нинешнем веце: ждуще блаженаго упованя и явленя славы великаго Бога и Спаса нашего Иисус Христа.]

Семи словесми указует нам апостол пут къ вечной славе Божией и къ царству небесному: /л. 165/13/ и наказует первое, Да отвержемся п Нечестиа и мирских похотей: Второе, рда хватимся и держимся благочестя, сиречь рда живем Целомудрено, Праведно, и Благоверно.

= кБлагочестие Нечестие к = Внемлите и паметите добро: яко свети отци православную веру нарицали благочестием с: и правоверних Благочестивими с: а поганство и ерес всякую зовем Нечестием с: и неверних нечестивими с. Спрашаю для чего тако назвали свети отци? Ведаите для того, яко всякий поганин и еретик ест нечестив потому, что неотдает чести Богу: понеже или совсем отрицается Бога правого, якоже кумирослужители: или по чясти ущербляет чест божю, якоже Арий, иже Сина непочиташе за Бога: и Духоборци, иже безчестили Светого Духа: и Евтихиане, иже безчестиша пречистую богородицу, нехотя ея нарицати Богородицею: и Иконоборци, иже непочитали светих икон: и нинешни еретики Лутри сут нечестиви, и для того что нечестят светих икон, и потому что отметают житие безбрачное, и иноческий чын, и пост, и всякое тружание и страдание телесное: и тем чест /л. 165об./14/ божю ущербляют и уменшают. Бог бо пост, и безбрачное житие, и всяко тружание приемлет въ чест: и людие трудом и терпением бывают божии угодники. Сице вы пречтите всие ереси, о нихже памет ест въ правилех светих соборов: и у светого отца преподобного Епифаниа Кипрского, читается блиско ста ересей: иже прокляти быша от светих отец. И паметите что говорю: Во всякой из тех ересей сисчется коениест Нечестие, или Безчестие, или чести ущербление. тИ без Нечестя и Безчестиа пист была, и неможет быти ерес т.

= уГлавный наук у = Потому убо, аще въ книгах новопечатных сисчется коенибуд Безчестие, Нечестие, или чести Божие ущербление: тогда достоино можете рещи, и яже сам съ вами реку, яко тие книги сут еретически. Ащели несисчется въ них безчестие: иното хула велика ест потваряти оны ересю.

= Изложение = Помените опет, яко Павел приказует отверщися Нечестя: и приятися Благочестя: и показует что ест Благочестие, [228] молвящ, Да тцеломудрено, праведно и благоверно т живем. Изложение /л. 166/15/ сех словес ест сицево.

Трое деяние может чловек творити: Первое, еже остает при чловеку, и тнепростирается дале т: якоже постити, ясти, бдети, спати. И о сех Павел велит, да сицева деяня будут Целомудрена: сиречь, съ трезвостю, чистотою, и со срамом и разумом сотворена.

Второе деяние ест, еже фобращается и творится къ иним людем ф; якоже ест торгование, служение, работание, владение, и прочая. И сицева велит Павел да творятся Праведно: сиречь, съ правдою и милосердием, а не съ лукавством, ни съ обидою.

Третие деяние ест, еже фобращается къ Богу ф, и ко всяким божиим вещем: якоже молитва, въ церков хожение, поновление, и прочая. И сицева велит Павел да будут творена Благоверно: сиречь съ верою и великою честю, и да отдается должная чест Богу, и светим угодником его, и наместником его, царю и всяким властем духовним и мирским.

Сие убо ест Благочестие, и отвержение нечестия, /л. 166об./16/ Да сами во своем животе живем целомудрено: сиречь трезво чисто х и разумно, въ тружаню и тела покаряню. Да ко всем праведно, и милостиво, и любезно. Да ко Богу и божиим вещем живем благочестиво, или благоговеино. А иже чтонибуд от тех статей делом своим разорит: той словет грешник. А иже учит своим, учением чтонибуд от тех разаряти, той словет Нечестив, и еретик, понеже разаряет чест божю. Заключаю убо и опет говорю, аще кто неразаряет чести божие, той нит еретик: и фБез нечестна или безбезчестиа неможет быти ерес ф. Нинеже да рассмотрим о спорних статиах.


Комментарии

а–а. Написано киноварью.

б. Написано киноварью.

в. Так написано в рукописи.

г–г. Подчеркнуто киноварью.

д. Написано киноварью.

е–е. Подчеркнуто киноварью.

ж–ж. Написано киноварью.

з. Над строкою приписано: молвит

и–и. Над строкою киноварью приписано: над господина своего

к–к. Написано киноварью.

л–л. Подчеркнуто киноварью.

м. Написано киноварью.

к–к. Написано киноварью.

н. Над строкою приписано: трезво

о. Над строкою приписано: благочестиво

п. Написано над строкою вместо зачеркнутого: отречемся

р–р. Написано над строкою.

с. Подчеркнуто киноварью.

т–т. Подчеркнуто киноварью.

у–у. Написано киноварью.

ф–ф. Подчеркнуто киноварью.

х. Приписано над строкой.


Глава 4

аО церковном пеню а

= аВера уставы а = Нови учители презелно блудет въ том, что нетворят разлученя между Верою б, и между уставами б церковними, о пеню и иних службах церковних. И потому, якоже в Вере нит волно ниединому чловеку, ни ангелом, ничесоже пременити: такоже они учят, и в Пеню церковном небыти волно патриархом и церковним собором ничесоже поправити ни полепшити. И аще где прибавится единая Алилуиа, то почитают за ерес и за велико /л. 167/17/ нечестие. И приводет слово Златоустово, где (: на послание Галатское, въ главе 1, въ зачале 199, на листе 1475 :) пишет сице: Благовещение в превратиша иже и мало что понавляют г.] и таможе: Во вере и мало что изменяющим, анафема.] и неразумеют, яко Златоуст о вере говорит, не об уставах служебних. [229]

Подобает убо ведати: яко Вера ест Божие слово: и потому ест едина, вечна, непременна: якоже и истина Божя ест непременна. А пение церковное, и поклони, сут устави пастиров церковних: иже могут быти и кратши и должши: и из строиних могут сотворитися строинеиши.

Павел бо апостол (: къ Ефесеом въ главе 5 :) напоминает христяны славити бога в пениих и песнех духовних. А еднакоже нест въ церкве ниединие песни, ни ирмоса единого, егоже бы сложил или списал был Павел, или иный апостол: но всие песни диховние д сложиша е пастири церковни, и ини мужие боголюбиви. И не въ един год ест списано пение церковное въ греческом язику: но состалено ест от многих светителев и учителев, иже живяху неколико сот лет един после другого.

Иоан бо Дамаскин, иже списа многи песни церковние, живяше въ деветом веку, или девет сот лет /л. 167об./18/ последи Христова разпетя: а Стефан Богослов песнописец е еще познее. А еже болше ест, ведаите яко съ четири ста лет церков Христова неимеаше иних литоргий кроме апостолских, а наипаче везде служаху литоргию Иакова апостола. А еднакоже Василий Великий дерзал ест пременити, и иную литоргию списати, въ трое должшу от Иаковли. А после Василиа Иоан Златоуст (: о немже вы молвите, яко запрещает прибавити Алилуиу :) пременил ест литоргию Василиеву, инде прибавляя, инде убавляя: и церков святая приняла ест тие 2 литоргии, и нине тех дву литоргий везде уживаем: а Иакова апостола литоргии никто неслужит.

А Русская церков точю вчера и пред вчером учала ест книги печатати: и где въ старих преводех обрелося ест что быти глухо или нестроино преведено, тамо пастири церковни судиша добро быти, да изправится оскудно преведение. А ваши учители вопят то быти велику ерес: и четвертую Алилую молвят быти разорение всего Богочестиа, и христианства. Праведни слепи фарисеи, иже комаря прецежают.

И на укреплениа своего преверства и лицемиря приводет молитву крещенскую: Да неснидет съ крещащимся /л. 168/19/ молим тебе, дух лукавый: но ты владико всех покажи воду сию очищение плоти и духа.] и въ сей статие показуют и глупство, и лукавство свое.

жГлупство в ж том: что молвят зде быти чаровничское бесопоклонение, и взивание сатани: и того на ум невозмут, аще бы тако было, яко по Словенского язика своиству нестоялобы тамо Дух з, но Душе з лукавый. жА Лукавство ж являют в сем, что нехотят ведати о том что напреди и назади стоит: но съ лукавством стоят упорно над единими семи словесми, молим тебе, дух лукавый. И неразлучают сех словес точкою, яко подобает разлучити: и после жМолим тебе ж, [230] точку написати, или умом разумети. Но силою влекут писмо на свой лукавый разум: якоже вси еретики обыкошя творити. И наобразец, древи творяху Ариани: иже евангелие Иоаново превращаху сице: идеже писано ест, жИ слово бе у бога, и бог бе слово, се бе изкони у бога ж.] Они нехотяще слова и сина божя изповедат быти правим богом: сице превращаху писмо, и точку преставляху: жИ слово бе у бога, и бог бе, слово се бе изкони у бога ж.] /л. 168об./20/


Комментарии

а–а. Написано киноварью.

б. Написано киноварью.

в. Над строкой приписано: Благовествование.

г. Над строкой приписано: новосекуще.

д. Так написано в рукописи.

е. Написано над строкой.

ж–ж. Подчеркнуто киноварью.

з. Подчеркнуто киноварью.


Глава 5

аО житю и яденю съ некрещеними а

Заводники ваши вменяют в грех огня небесного и потопа достоен, ясти хлеб с некрещеними.

А Павел (: ко Коринфом посл: 1, гла: 7 :) велит: Аще христянин имеет жену некрещену, да не б оставит ея: и аще жена имеет мужа некрещеного, да неоставит его.] И таможе (: въ гла: 10:) велит: Все еже на торжищи продается ядите, ничтоже сумнящеся за совест. Ащели кто от неверних призивает вы, и хощете ити, все предлагаемое вам ядите, ничтоже сумнящеся за совест. Ащели кто вам речет, Се идолом жертвено ест, неядите: за оного поведавшего, и за совест: Совестже глаголю не свою, но другого.] Сиречь, аще кто недовольно научен, виделбы вас идоложертвеное мясо ясти, и понепщалбы яко тем вы хощете идолы почитати: для таковы соблазны, неядите.

Заводницы еще замет приносят, и противятся, молвяще: Тогда при царех поганских, и въ работе поганской Павел благославляше ясти съ поганми; нинеже при царех благочестивих то уже нелет ест, и неведется.

вОтвет нато в. Некая дела или деяня сут преповедана /л. 169/21/ понеже грешна: а некая грешна, понеже преповедана. Сиречь некая дела имеют въ себе злобу и грех поестеетву, и всегда сут грешна, хощ будут преповедана, хощ непреповедана: якоже ест Прелюбодеяти, Упитися, Украсти, Убити, и сицева. И сицева въ ниедино време ни место немогут быти без греха: и Павел тех ни при поганех, и никакоже неблагославляет.

Некаяже дела сами въ себе неимеют греха, но токмо тем бывают гришна, аще сут въ законе преповедана: якоже въ старом законе проповедано бяше ясти Свинину, и многие иние ястви: а въ новом ничтоже непреповедается, кроме Удавленини и Крова.

А ясти съ некрещеними нит преповедано въ новом законе, якоже ни въ старом небяше преповедано ясти съ необрезаними: но точю фарисеи то вменяху въ грех, по своем преверстве. /л. 169об./22/ Павел убо показует въ том небыти греха, и благославляет таково дело. Ипотому ведомо ест, яко ясти съ неверними ест деяние, еже само въ себе неимеет греха, аще не будет [231] преповедано: и тогда точю может быти грешно, аще будет преповедано или заказано.

Подобает убо показати кое правило вселенских соборов, где бы заказано было ясти съ некрещеними, и тогда то дело вменяти въ грех. Ащели такова правила нит, то и греха въ том нит.

Петр апостол къ таковим фарисеиским законоставцем молвит сице: Что изкушаете Бога, возложити иго г на выя учеником, егоже ни отци наши ни мы возмогохом понести?] Деян: ап: гл: 15. А Павел: Дабы отсечени были развращающи вас: вы бо на свободу звани есте: точю да не свобода ваша въ вину плоти будет д: нолюбовю работаите друг другу] К Галат: 5.


Комментарии

а–а. Написано киноварью.

б. Написано над строкой.

в–в. Написано киноварью.

г. Над строкою приписано: нарем.

д. Написано киноварью.


Глава

аО клечаню на коленех а

1. Кленуся собою, яко мне поклонится всяко колено: /л. 170/23/ глаголет господ.] Исаиа въ гла: 45, кампси б, склонится, свинется.

2. б. Писано бо ест, живу аз глаголет Господ, яко мне поклонится всяко колено.] Къ Римл: гл: 14. кампси б

3. б. Да о имени Иисусове всяко колено поклонится.] Къ Филипис: гл: 2. кампси б

4. б. Даниил въ три времена дне прекланяше колени свои, и моляшеся пред Богом.] Дан: гл: 6.

5. б. И быст яко сконча Соломон молитву, возста от лица олтаря Господня, и паки поклонися на колену своею, и руце возде на небо.] Царств кн. 3. гл. 8.

А въ латинском светого Иеронима преводу стоит писано: Ободвема ногами клечаше на земле, и руци бяше воздвигел къ небу.]

6. в. Приступи къ нему чловек кланяяся ему, и глаголя, Господи помилуй сина моего.] Матф: гл: 6. Гонипетон в на колена падающ, поклекающ, клечящ пред ним.

7. в. Прыиде къ нему прокажен, моля его, и на колену падая пред ним.] Гонипетон в

8. в. Притек некии и поклонся на колену, въпрашаше, что сотворю, да живот вечныи наследствую?] Гонипетон в

9. в. Воиниже плеваху нань, и прегибающе колена покланяхуся ему.] Map: гл: 15. гТифентес та гоната г покладающи колена. /л. 170об./24/

10. в. В Иопе Петр пришед въ избу, и преклон колена помолися, и обрящся къ телу рече, Тавифа возстани.] Деян: гл: 9. гФеис та гоната г, Поклад колена.

11. в. Павел хотящ из Милита отити въ Иерусалим: преклон колени свои со всеми помолися.] Деян: 20. гФеис та гоната г. [232]

12. в. Павел идяше из Тира на корабль, и вси христиане провожаху его из града: И преклон колена при мори поклонихомся.] Деян. гл: 21. гФентес та гоната г покладше колена, просивхомефа в моляхомся Богу

13. в. Преклон же колени Стефан возопи гласом велием.] Де: гл. 7

14. в. Сегоради прекланяю колени мои къ Богу.] Къ Ефес. гл: 3. кампто в скланяю

15. в. И сам спаситель мира, отступи от них, и поклон колене моляшеся.] Лук: 22. гФеис та гоната г, поклад колена

16. в. А въ патерикех чтется о некоем светом отце, яко въ пещере своеи многа лета посмерти пребываше клечящ на коленех, руки къ небу воздвигши.

И въ иних книгах церковних ирмоси молвят прекланяя колена молюся.

17. в. А въ книге о вере православной, на листе 119, написано ест, Яко светыи Андреи архиепископ кесарииский написа, Яко и нине знати ест на мраморе коленопоклонение, идеже Пречистая Богородица моляшеся Богу.] //


Комментарии

а–а. Написано киноварью.

б. Написано киноварью.

в. Написано киноварью.

г–г. Написано киноварью.

Текст воспроизведен по изданию: Сочинение Юрия Крижанича "Беседа о суеверии" // Богословские труды, № 27. 1986

© текст - Аввакумов Ю. П. 1986
© OCR - Андреев-Попович И. 2014
© сетевая версия - Strori. 2014
© дизайн - Войтехович А. 2001
© Богословские труды. 1986