Главная   А  Б  В  Г  Д  Е  Ж  З  И  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Э  Ю  Я  Документы
Реклама:

8

1705 г. октября 29. — Письмо патриарха Арсения Черноевича главе Посольского приказа Ф. А. Головину с просьбой об оказании помощи сербскому населению в юго-восточных районах Габсбургской империи

Арсение, божиею милостию архиепископ пескы и въсем срьблием и бльгаром и въсего Илирика патриарх 1.

Благоверне и благороднии господине, господине еговаго царскаго пресветлаго величаствиа великы болярине Феодоре Алексеевичю Головине, нам же по духу святому сыне възлюблиенны.

Телеснаго здравиа и дльгодньставнага пребываниа, наипаче ж душевнаго спасениа от вишняго творца, спасителя нашего Христа, вашему благородию желаем и архипастирскага нашего смерениа молитвы и благословение предпосилаем, яко да подаст ти господ и в настоящем убо животе въса душевная желания обрести. В небесном же и несъмертном она благаа, яже уготова бог любещиим его, получити. Священолепно же, ваше увишенство, аще бо наше смерение, и в смущении сем велицем обдрьжими есми повъседневными бедами, обаче ни еще крьх изсушителнаго ни кондилиа (Вероятно, кадило), као мочителному оквашению и чрьнилом въображению, въшему же священолепию прислатию възбранити се не въсхотехом. По прислатому посланику братом нашим по святых тайн преосвещеннага митрополита петоцрквенскаго кир Ефрема от царствующаго великаго града Москвы потайку разумехом о вашему священолепному государствию, руце на висоту простр и сльзами седине свое омочих и из гльбины срдечные въздахнух, въсесилному богу в крепости възупих: благославен еси, господи боже вышнии, иже животу и съмрьти имеей власт; благословен бог, иже и вашему священолепию мирнаго житиа време благополучно даровал ти ест. И в напредуща да приложит ти господ лета к летом въкупе с адамородными ти по пльти отрасли и въсего славнаго двора вашего събрание. По сых, аще бысте хотели, величаствие ваше, быстротою ума вашего разумети о здешниему нашему пребывании и въсех православных христиан, которих обретают се зде под властию римского начелства 2, богу попустившу грех ради наших, иже оставшая некая чест православниих християн от озлоблиениа агаренскых чед и въселшая се в сих угарскых стран. И потом, ненавидеи добра, диавол възсея в угрих плевел свою 3, [26] и възрасте в них трьние неправды, и оттуду роди се междусобная бран с цесаром. Потом пакы постыже нас лютая зима, яко многых правоверных, яко священных, сице и мирскых многаа телеса стари и юноше с младенци мачем угарскым въснед быше. Ден же и нощ бегающе с своим осиротелым народом от места на место, акы корабл в пучинах великах о окиана, бегствуемо, ждуще, когда зайдет солнце и преклонит се ден, и мимоидет тьмная нощ, и зимна належещой над нами беды, яко несть съвещающаго ни, ни от печали свобождающи ни, и печал наша усугуби се, и рече с сльзами: доколе, господи, забудеши ни до конца, доколе враг въоружает се на достоание твое? Въстани, господи, въскую спиши! Въскую лице твое, боже наш, отвращаеши се от пас! И пакы въскресны, господи, помози нам, имени твоего ради.

Тем же такожде повъсегда рыдание к рыданию прилагающе и ниоткуду помощи улучити могуще, с въсем нашим осиротелим народом словеносрьбскых сынов, от прьвых даже и до последних, яко духовных, сице и мирскых, въсакого чину бываемага люда смеренно и покорно и умилно прошение сльзно въсиопще творимо государствию вашему: моисествуй нам, акы роду исралтенскому в Египте, пред ниеговым непобедимейшиим и августнейшиим монархшеством, пониеже вемите в дрьзновении мнозем излишаствующи. Сим же съврынивше, прочеие пльному в щедротах и силному богу превъручаю священолепное ваше узвышенство.

Месяца октом[брия] 29-й день 1705 г.

Того вашего благороднаго священолепиа отец и богомолец смеренний архиепископ пекский и патриарх словеносрбский

Арсение Черноевич

ЦГАДА, ф. 52, оп. 4, д. 79, л. 1-1 об. Подлинник. Полуустав.


Комментарии

1. См. примеч. 2 к док. 5.

2. Речь идет о сербских переселенцах (см. примеч. 3 к док. 5).

3. Имеется в виду развернувшееся в начале XVIII в. широкое антигабсбургское движение в Венгрии во главе с Ференцом II Ракоци. Положение сербских переселенцев в этот период было бедственным, что заставляло их руководителей искать помощи у России. Арсений Черноевич неоднократно обращался к русскому правительству за помощью.